Livet enligt Emma

2018-05-19
21:52:29

Foglossning och Kejsarsnitt

Idag blev det en slödag, vilket är rätt skönt. Vaknade imorse med världens foglossning så dröjde några timmar innan jag kom igång, det längsta jag tog mig var från sängen till toan haha! Problemet med att ligga i sängen och dra sig är hjärnan slår igång och man börjar fundera. Det händer varje gång och imorse var inget undantag.

Jag har sedan länge varit fast bestämt på att jag, av flera skäl, vill ha ett kejsarsnitt den dag jag får barn och höll även i början av graviditeten fast vid det beslutet. Men när jag sedan läst på lite om detta, hört andras upplevelser av kejsarsnitt och faktiskt satt mig in i vad det innebär att få ett snitt har jag börjat bli osäker i mitt beslut. Vill jag verkligen göra ett snitt? Är jag villig att utsätta mig själv och vårt barn för de risker det kommer med?

Jag har läst såna skräckhistorier om kejsarsnitt med barn som inte kommit igång med andningen, kvinnor som gått i månader med smärtsamma läkningar eller fått infektioner av operationen. Men jag har också läst solskensberättelser där allt gått utmärkt och bara en knapp månad efteråt är det som om ingenting hänt. Jag vet med mig att jag inte har den bästa läkningsförmågan och efter scoliosoperationen 2008 tog det mig 2 månader att bli 100% läkt.
Så samtidigt som tanken på att göra ett planerat snitt känns lockande mycket på grund utav den trygghet och känsla av kontroll det erbjuder, är det ändå något magiskt med tanken på att få uppleva den urkraft vi kvinnor faktiskt besitter och som krävs för att kunna sätta ett barn till världen på det sätt det är tänkt. Att ha ett mål att jobba mot, med vetskapen att ur all smärta kommer någon så värdefull som på två sekunder får minnet av dessa plågsamma timmar att försvinna.

Så jag får nog ta mig en funderare på detta och återkomma i ämnet, för första gången är alltid speciell oavsett vad det gäller och det viktigaste är att lyssna till kroppen med också psyket. Men det är bara vecka 17 imorgon, så tid finns att fundera. Ska även boka tid hos Ofeliamottagningen för att få lite rådgivning och bolla tankar så får vi se vart det slutar.
Ut kommer liten oavsett vad jag tycker om saken haha!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: